Geometrisk broderi

Geometriske former i broderi 

De to siste ukene i praksis startet jeg på et nytt prosjekt med elevene, som kunst og håndverkslæreren skulle fortsette med etter vinterferien. Jeg fortsatte med temaet trekanter blir kunst, og dermed fikk elevene jobbet med et emne de også har om i matematikktimene. 

Jeg hadde totalt seks timer med brodering, hvor vi benyttet korssting for å skape et motiv som var satt sammen av ulike trekanter. Her snakket vi om høyde og lenge av trekantene. Vi fokuserte på hvordan en bruker matematikk når en følger et mønster og må telle ruter, som alle er kvadrater. Igjen må en bruke hjørnene i kvadratet for å lage «krysset» som utgjør korsstingene. 

Jeg hentet inspirasjon fra Pinterest for å finne et mønster som kunne benyttes. Dette er mønsteret jeg endte opp med: 



Elevene kunne selv velge hvilke farger de ville bruke og skulle ha som mål å bli ferdig med huset i forgrunnen på mønsteret og ett fjell. Siden praksislæreren skulle fortsette dette prosjektet, har jeg troen på at mange elever blir ferdig med hele mønsteret. Mønsteret er bygget opp slik at det ikke er et krav å følge hele mønsteret. En kan tilpasse broderiet og kun brodere en til to fjell, dersom det er en stor nok utfordring for enkelte elever. 

Husene som elevene skulle brodere var også åpen for en egen vri, så enkelte elever valgte å gå litt bort fra mønsteret og heller brodere et vindu istedenfor. Litt variasjon gir bare et personlig preg på broderiet, så dersom en elev har telt litt feil og endt opp med en husvegg som er tre korssting brei på den ene siden, er det bare med på å gjøre broderiet mer personlig for den eleven. 

Det at elevene fant glede i broderingen, og fikk en passe stor utfordring som løfter elevene, var i fokus. Jeg ville vise elevene hvor gøy brodering kan være, og hvor mye fint en kan lage. En elev i klassen tok også med seg broderier hjemmefra for å vise de frem til resten av klassen. Dette var veldig kjekt å se. Det virket som om dette prosjektet falt i smak i denne klassen - selv om det var utfordrende å lære bort korssting til et flertall av elever som aldri hadde vært borti brodering før. I denne klassen hadde vi også besøk av to innføringselever i kunst og håndverk timene, som ikke snakket norsk, og jeg fikk dermed erfare at et praktisk fag som kunst og håndverk er en flott måte å innføre minoritetsspråklige elever inn i et fellesskap hvor en kan prøve og feile med språk og med håndverk. Det ble avgjørende, både for meg og for eleven, å vise for å forstå. 

I dette prosjektet var jeg veldig heldig med klassen min, da de alle var veldig engasjert og interessert i  å lære. Dersom jeg hadde møtt elever som viste større motstand til broderingsprosjektet, ville jeg nok ha valgt et annet mønster, eller eventuelt gitt elevene større valgmuligheter når det kom tol mønster. Det mye som kan broderes, og det er nok absolutt mulig å tilpasse mønstrene til elevenes interesser. 









Kommentarer

Populære innlegg