Geometrisk frukt

I første uke i praksis ble jeg utfordret til å koble kunst og håndverk opp mot emnet elevene jobbet med i matematikk. Dette var en sjetteklasse som samme uke hadde startet opp med geometri i matte-timene. Elevene hadde jobbet med ulike geometriske figurer, noe som gav meg ideen å jobbe med trekanter i kunst og håndverk timene.

Jeg valgte ut fire ulike frukter (selv om ett av de fire egentlig var et bær) og valgte ut tre ulike farger på faget papir, som skulle brukes til å lage denne frukten. Elevene skulle lage en arbeidstegning av valgt frukt som skulle gjenskapes ved hjelp av trekanter. Disse trekantene (i ulike farger) skulle limes inn på sort papir.









Resultatet ble veldig bra! Elevne fikk jobbe med trekanter på en litt annen måte og måtte likevel være bevisst på formen. Det var noen som slapp unna med noen «trekater med fire kanter», men forhåpentligvis ble disse elevene i etterkant enda mer bevisst på hvor mange hjørner en trekat faktisk har.

De endelige bildene ble hengt opp til utstilling slik at de kan beundres en ukes tid av elever og lærere. Dette var et vedlig kjekt prosjekt å å gjennomføre, selv om det krevde en god del veiledning underveis. Dette gav meg også utfordringer med tanke på organisering av grupper, da jeg først hadde tenkt at alle kunne velge selv hvilken frukt de ville lage. Dette førte til veldig ujevne grupper, noe som gjorde at jeg måtte bestemme at noen elever måtte bytte over til en annen frukt. Dette gav igjen nye utfordringer, da enkelte elever ikke kom på gruppe med dem de ville være på gruppe med. Alt i alt tror jeg likevel alle elevene var fornøyd med resultatet og var stolt over hva de hadde laget. Dette er absolutt et prosjekt jeg skal lagre i «idébanken» min.





Kommentarer

Populære innlegg