Halvdårlig kunst

"Den mest interessante kunsten er litt halvdårlig"


Redaktøren i billedkunst, Kjetil Røed, uttaler seg om kunsten å gi tilbakemelding. Han påpeker at det ikke må bli slik at mangel på tilbakemelding betyr at du har gjort noe godt. Samtidig nevner han "hjelpsomme tilbakemeldinger", noe som absolutt er viktig - i alle fag. Det jeg som lærer sier må jo ha en hensikt, og helst en hensikt som blir oppfattet og forstått. 

Videre sier Røed noe som traff meg litt. 

"Dårlig kunst er falsk kunst, sånn jeg ser det. Med falsk kunst mener jeg kunstnere som etterligner for mye. Noe man tror vil slå an – det skinner gjerne gjennom hvis man har tenkt sånn. All kunst etterligner riktignok på et vis. Gjør den ikke det, kan det tyde på at man ikke kan noe særlig om kunst, og det er vel sjelden et godt utgangspunkt som kunstner."

Det siste sitatet tar jeg litt innover meg. Jeg er riktignok ingen kunstner, ikke har jeg som mål å bli det heller. Jeg vil heller tilegne meg kunsten å lære bort. Men jeg tror likevel jeg må jobbe litt med meg selv om hvordan jeg gjenskaper kunst, isteden for å skape selv. Det krever mye å komme med en idé helt av seg selv og å videreutvikle den til et ferdig produkt. Jeg velger ofte en lettere løsning når jeg skal tegne eller male hjemme. På skolen blir det fort annerledes, da det blir stilt et krav om å skape selv. Jeg skal utfordre meg selv til å skape mer hjemme også. Jeg kan vel ikke som K&H lærer forvente at elevene mine skal klare noe som jeg ikke kan selv? Målet er jo å en dag lære opp kreative elever som utforsker og skaper på egen hånd. 

Sitatene er hentet herfra.

Kommentarer

Populære innlegg