Håndverksfagene tilbake til fremtiden

"Regjeringen varsler en satsing på praktiske fag i grunnskolen", lyder første del av ingressen i Drammens Tidende sin artikkel fra 22. februar (med samme tittel som dette innlegget. Dette høres jo lovede ut for meg som skal bli K&H lærer, var min første tanke. Et av argumentene som blir trukket frem for hvorfor de praktiske ferdighetene er viktig og bør satses på er nemlig at:

"Det er gjennom det praktiske arbeidet, ved å bruke hendenes skapende kraft, at hjernen utvikler seg."

Her kunne jeg har argumentert for at opplæring med digitale medier også er viktig - for det er de jo. Samtidig er dette noe det har blitt satset på lenge (nok?). Teknologien må jo ikke ta over for de praktiske ferdighetene. Jeg mener i hvert fall at det er viktig å ha praktiske ferdigheter i grunnen før en går over til en digitalisering. Denne digitaliseringen må altså ikke overkjøre de grunnlegende praktiske kunnskapene. Jeg ser ikke for meg en kunst og håndverks undervisning hvor all tid blir brukt på datamaskiner, selv om jeg absolutt synes at det også er en del av faget. Likevel er det å ta litt hardt i å mene at hjernen ikke utvikler seg dersom en ikke bruker hendenes skapende kraft - selv om jeg er en forkjemper for å skrive med penn på papir (... sier jeg, her jeg sitter og blogger og chatter med venner på messanger og facebook). Det er jo slik at hendene er en viktig del av vår sanseerfaring og opplevelse av omverden. Vi smaker og føler og lærer, fra vi er små barn. Slik kan jeg forstå sammenhengen og det viktige samspillet mellom hender og hjerne. 

Videre leser jeg at
"Lærere i kunst og håndverk bør få fulle stillinger ved skolene knyttet til faget sitt." 
Dette høres lovede ut. Det blir spennende å se hva som skjer videre fremover. Det skrives også om hvordan teknologi og håndverk kan gå hånd i hånd, og hvordan lærere må ha kompetanse til å håndtere ulike verktøy og redskaper. Et ønske om å ha en velutrustet verksted for elevene til å boltre seg på er en sak, men penger til å få dette gjennomført er en helt annen sak. Heldigvis kan mye skje før jeg er ferdigutdannet. Jeg håper det skjer mye bra!

Syntes du at saken virket spennende og vil lese mer? Klikk her




Kommentarer

Populære innlegg