Idé til billedskapende arbeid i skolen

Da jeg var i praksis la jeg frem en idé til praksislæreren min, som ikke ble godkjent, da den minnet for mye om noe elevene nettopp hadde arbeidet med. Jeg tenkte likevel denne ideen var verdt å skrive ned, slik at den kan hentes frem igjen ved en annen anledning.

I undervisningen på høyskolen har vi jobbet med billedskapende arbeid, og vi malte abstrakte motiv som skulle bli til noe konkret da vi malte over motivet med en nøytral farge. Denne metoden er bedre beskrevet i tidligere innlegg ("Fuglemotiv" og "Fuglemotiv 2"), tanken min var å ha dette som utgangspunkt for et kunst og håndverk prosjekt som omhandlet geometri i kunst.

Jeg så for meg hvordan en kunne skape en bakgrunn som skulle bestå utelukkende av geometriske figurer. Eleven kunne da, som et eksempel, male et abstrakt motiv som bare besto av trekanter, eller et motiv som bare besto av sirkler eller firkanter. Slik kan en som lærer begrense oppgaven, slik at den ikke blir for krevende, men samtidig gi litt valgfrihet til elevene. Første fase av oppgaven kunne sett slik ut:

1. Velg ut en geometrisk form. Du kan velge mellom trekant, sirkel eller firkant.

Neste steg ville være å starte å male denne geometriske formen på et lerret. Det beste da ville sikkert vært å grunne bildet først, noe som også kan være lurt å også lære elevene. Dersom en maler med akrylmaling er det strengt tatt ikke nødvendig å grunne lerretet først, men en grunning vil likevel endre overflaten og gjøre maleopplevelsen bedre. Malingen vil også gripe bedre i underlaget, spesielt om en bruker gesso som grunning. Det er likevel ingenting i veien for å bruke hvit akrylmaling som grunning.

Dersom en tenker at elevene skal male denne bakgrunnen og selv velge ut og blande frem de fargene de ønsker, hadde det vært lurt å enten vite at elevene har kjennskap til fargelære, eller å lære dem litt om dette før oppstart av prosjektet (Fargelære kan jeg gå mer innpå i et annet blogginnlegg). Jeg legger ved noen inspirasjonsbilder for å få frem ideen og tankene mine på en bedre måte.







Andre fase av denne oppgaven ville da bli å velge seg et motiv som skal komme frem og da male frem dette motivet med en nøytral farge. Eksempelvis kan en ha et forehåndsbestemt tema på motivet som nå skal males. Det ligger mange utfordringer i å velge motiv for en elev, så kanskje du som lærer gjør eleven en tjeneste ved å begrense oppgaven litt. Det vil også, antageligvis, ta kortere tid å komme i gang, dersom et tema er bestemt på forhånd. Dette temaet kunne vært å få frem motivet av en fugl, slik min klasse med lærerstudenter gjorde når vi ble undervist i dette. Her ligger det uendelig med muligheter. I og med at denne oppgaven allerede er tenkt knyttet opp mot matematikk (geometri i kunst, var en "tittel" jeg lagde på prosjektene mine i praksis som skulle knyttes opp mot geometri, da elevene hadde om geometri i matte), kunne det blitt en tverrfaglig oppgave dersom en tenkte at motivet som skal komme frem i andre fase, er hentet fra et annet fag. Dersom jeg skulle knyttet dette opp mot min egen praksisperiode, hvor vi hadde om Fantasy-sjangeren i norsk, ville jeg kanskje ha tenkt at elevene skulle lage et motiv av en magisk skapning. Dersom en har om sopp eller ulike tresorter i naturfag, kunne en ha bestemt at motivet skulle være en bestemt tresort eller sopp. Videre kunne elevene ha fått i oppgave å produsere en tekst om valgt motiv, slik at elevene også måtte sette seg litt inn i hva de faktisk skapte et motiv av - ikke bare hvordan motivet så ut, men også fakta om og rundt dette.

Hadde jeg valgt å utføre et slikt tverrfaglig prosjekt i kunst og håndverk og norsk, kunne jeg ha bedt elevene om å lage en tekst til motivet. En fortelling, et dikt eller lignende.

Dette forblir bare en idé for øyeblikket, men jeg lagrer denne ideen i idébanken min. Kanskje jeg en dag kan hente den frem igjen.







Kommentarer

Populære innlegg