Jeg er ingen arkitekt...



...men jeg ble helt ferdig med min første arkitekttegning  i går. Det å lage en teknisk tegning er tidkrevende arbeid og det gjelder å ha en stødig hånd, god tålmodighet og å være både presis og opptatt av detaljer. Oppgaven jeg hadde, var å lage en arkitekttegning av et grindbygg. Det er lenge siden denne oppgaven ble startet opp, og jeg var hele to turer opp på Fløyen for å få detaljene på plass. Selv om jeg var opptatt av detaljer og ville sørge for at alle mål var riktig, ble det et problem når den tekniske tegningen  skulle tegnes. Etterhvert som jeg tegnet oppdaget jeg nye mål som enten delvis manglet eller rett og slett ikke stemte overens med andre mål. I frustrasjon over målene som ikke gikk opp, kom jeg på hvordan bygget så ut i sine omgivelser, hvordan jeg hadde lagt merke til hvor solid hver bjelke i grindbygget var. Selv om dette bygget var forholdsvis nytt, var det bygget i gammel stil. Bjelkene som bar taket var solide, men ikke feilfri. En del av sjarmen til dette bygget var nettopp det at ingen av materialene som sammen utgjorde bygget var helt rette. Byggets små "feil" og ujevnheter var en del av det som gav bygget liv.


Grindbygget er konstruert på en slik måte at en trenger lite materialer for å skape store rom. Selve bygget blir reist av tømmerstokker og dette var en solid konstruksjon som tålte kraftig vær og vind. Bygget består av grinder og stavleier som bærer taket. Bildet under viser hvordan stavleier, slinder, stav og skråbånd er satt sammen. På nettstedet Bygg og bevar er det mye informasjon å hente frem om grindbygg.



it-grind-sammenfelling-350.gif
Sammenfelling, grindbygg. Ill: ark. Helge Schjelderup. Hentet her fra.

grind-prinsipptegn-helge-schjelderup.jpg
Prinsipptegning av grindbygd hus. Ill: ark. Helge Schjelderup. Henget her fra. 

Det var mange erfaringer som ble gjort i prosessen å ferdigstille tegningene av grindbygget. Jeg hadde først startet å tegne bygget i målestokk 1:20, men fant fort ut at denne målestokken ble litt for stor da jeg skulle tegne på taket. Jeg endte med å tegne grindbygget i målestokk 1:25, og skal senere i dag lage en modell av meg selv i samme målestokk som tegningene (se innlegget "Selfie", som viser slike modeller). Jeg legger ved den ferdige tekniske tegningen min: 



Neste fase nå når den tekniske tegningen er ferdig er å konstruere et grindbygg selv, noe jeg tror blir spennende. Jeg er spesielt spent på hvordan det blir å overføre målene på den tekniske tegningen til en virkelig modell. Det blir nok en del utfordringer her også, da det ikke er utenkelig at jeg oppdager flere feil ved mine egen målinger. Forhåpentligvis blir det en lærerik erfaring! 






Kommentarer

Populære innlegg