Oppsummering av bloggen

Dette året startet ganske tidlig med å lage tekniske tegninger av et grindbygg. Dette var for min del en lang prosess, hvor utålmodigheten min og perfeksjonismen i meg hadde en voldsom kamp. Det var utrolig tilfredsstillende å bli ferdig med den tekniske tegningen og føle på mestringen dette gav meg, derfor vil jeg fremheve alle de tre innleggene mine om denne prosessen. Jeg har også blitt inspirert av de merkeligste ting, og et maleri av rumper ble til et helt undervisningsopplegg. Dette er et undervisningsopplegg det hadde vært veldig spennende å jobbe videre med, og å en gang prøve ut. Jeg vil fremheve det fordi jeg tror dette kan bli et veldig gøy prosjekt. Helt til slutt vil jeg legge ved alle mine fantastiske erfaringer fra praksis hvor jeg jobbet under det overordnede temaet "Geometri i kunst". Jeg ble utfordret av praksislæreren til å koble K&H opp mot matematikkundervisningen til elevene, og endte opp med fantastiske resultat som elevene selv var veldig stolt av. Først var det klipping og liming av trekanter, deretter brodering og til slutt et undervisningsopplegg som jeg ikke fikk prøvd ut denne gang. Dette siste innlegget bygger videre på det jeg lærte om billedskapende arbeid hvor jeg la ut to innlegg for å dokumentere prosessen (Fuglemotiv og Fuglemotiv 2). Det å skape bilder på denne måten var utrolig kjekt og noe jeg absolutt skal gjøre med en klasse en gang.



Teknisk tegning av et grindbygg
Disse blogginleggene tok for seg prosessen fra skisse til ferdig teknisk tegning av et grindbygg. Vi dro opp på Fløyen med hele klassen for å ta mål av et grindbygg der oppe. Jeg måtte opp på Fløyen en ekstra gang for å ta nye mål, da jeg fant feil ved målene jeg hadde fra første tur.


Det var frustrerende å oppdage at jeg ikke hadde alle de nødvendige målene for å oppnå den "perfekte" arkitekttegningen, selv etter å ha vært to ganger på Fløyen. Likevel var det utrolig tilfredsstillende å få ferdigstilt tegningen. Jeg lagde også en materiell selfie som skal brukes i den ferdige modellen som skal lages av grindbygget.


                               


"Be body positive"Jeg kom over et bildet på nettet som inspirerte meg videre til en idé om et undervisningsopplegg/prosjekt, hvor det er et positivt fokus på kropp. Vi er alle forskjellig og bør sette pris på våre forskjeller!

Prosjektet ville gått ut på at elevene skulle velge en kroppsdel som de må male i ulike farger og former. Jeg tror mange hadde likt en oppgave som dette, selv om enkelte kanskje hadde syntes det var et litt pinlig tema å jobbe med. Jeg skal hvert fall jobbe videre med ideen og prøve ut å male flere kroppsdeler selv. Kanskje blir dette et
undervisningsopplegg til slutt.

                  


Geometri i kunst
K&H skulle kobles opp mot matte. I matte hadde elevene om geometri, dermed ble temaet "geometri i kunst" til. Jeg valgte ut fire ulike frukter (selv om ett av de fire egentlig var et bær) og valgte ut tre ulike farger på faget papir, som skulle brukes til å lage denne frukten. Elevene skulle lage en arbeidstegning av valgt frukt som skulle gjenskapes ved hjelp av trekanter. Disse trekantene (i ulike farger) skulle limes inn på sort papir.

             



Billedskapende arbeid
Fra papp grunnet med hvitmaling til fragmentert kunst i naturfarger, til videre å dekke over bakgrunnen med en nøytral farge for å få frem et helt nytt motiv. Vi lærte en ny teknikk i å skape bilder, en teknikk som inspirerte meg videre til en ny idé. Siden jeg fikk i oppgave av praksislæreren min å jobbe med matematikk i K&H ville jeg prøve ut denne nylærte teknikken i praksis. Jeg fikk ikke mulighet til å prøve den ut, men jeg ville likevel notere den ned til en annen anledning.

Istedenfor å lage en bakgrunn som er helt abstrakt uten noe krav til form og farge, hadde det vært spennende å prøve ut geometriske former som den abstrakte bakgrunnen. 


Hvordan det er å blogge 
Det har vært både kjekt og utfordrende å bruke blogg som skrivemetode. Det har gitt mersmak, da det er en måte å samle ideer og inspirasjon på ett og samme sted - et sted jeg stort sett alltid har med meg. Med telefonen med over alt, er det enkelt å knipse et bilde og legge det ut som et kort og enkelt innlegg. Likevel er det utfordringer ved dette når en ikke alltid har tilgang til Internert, eller det kanskje er så travelt i hverdagen (og i praksis) at en ikke får tid til å legge ut alle bildene en knipser. Det jeg har likt best ved denne måten å skrive på er at jeg konstant har vært på leting ett ny inspirasjon. Jeg har sett etter muligheter overalt, og det er noe jeg vil fortsette med. Nå har jeg en lett tilgjengelig idébank å videreutvikle.

Kommentarer

Populære innlegg