Rumpe 2

Jeg hadde et blogginlegg tidligere hvor jeg bare postet ett enest bilde. Dette bildet har jeg nå prøvd å gjenskape og videreutvikle til en egen samling med bilder av ulike kroppsdeler. Jeg velger å kalle samlingen "Be body positive".

Med kropp og kroppspress i fokus i mange ulike media, vil jeg bruke dette som utgangspunkt til å skape positiv kunst. Kunsten har vel alltid vist et kroppsideal som svarer til samtiden, men hva er egentlig kroppsidealet i dag? Er det virkelig å ha en kropp som er kjøpt og betalt og konstruert slik media forteller at vi bør se ut? Det å ha en trent kropp er vel også et kroppsideal som har blitt løftet veldig frem de siste årene, men selv med en trent kropp er vi forskjellig. Det er det jeg vil få frem. Nettopp at vi alle er forskjellig og at vi skal sette pris på forskjellene!

Dette kunne også vært et tema i skolen, da et prosjekt om kroppspress og kunst kunne vært et spennende og lærerikt emne, spesielt på ungdomstrinnet - hvor elevene lever i en hverdag der utsende ofte har alt for mye å si. Ungdomstiden kan være tøff nok som den er, med alle forandringene som skjer i kropp og sinn, og med kroppspresset som tynger over det hele er det ikke lett å være ungdom. Å fokusere på et emne som dette kan dermed være med på å vise hvor fint der at vi er ulike. Elevene kunne fått i oppgave å velge ut en kroppsdel som de skal male i mange ulike former og farger, hvor poenget er å få frem det fine i forskjellene.

Denne ideen startet med et bilde jeg kom over på nettstedet society6, som er en side hvor en blant annet kan kjøpe ulike print. Sammen med pinterest og instagram, bruker jeg ofte denne siden som kilde til inspirasjon. Et bilde til inspirasjon ble til en idé, som jeg enda holder på å videreutvikle - men jeg har troen på at resultatet kan bli bra. Dette prosjektet jeg startet på har nå blitt en tanke om et undervisningsopplegg eller et prosjekt som kunne blitt utført på ungdomstrinnet. Dersom jeg en gang prøver ut dette prosjektet i praksis, vil jeg skrive et nytt innlegg om mulige utfordringer. Tanken bak alle prosjekt jeg har gjort i praksis så langt, er at elevene skal få en glede og mersmak over å skape noe de kan være stolt av. Jeg ønsker å inspirere og å vise mulighetene som ligger i dette faget. Jeg håper jeg kan bli den type kunst og håndverks lærer som får elevene til å ville drive med kunst og håndverk også utenfor skolen, og at elevene vil se nytten dette faget har.

Mulige utfordringer kan være at elevene synes at kropp og da spesielt nakenhet kan være pinlig å jobbe med. Likevel er dette et prosjekt hvor det må være lov å bruke humor, og det at noe er pinlig gjør det bare sunt å eksponeres for det. Jeg tror likevel at de fleste ungdommer er positive til en slik type oppgave. Mange vil nok syntes det er kult, men det er nok en stor risiko for at en del kjønnsorganer blir malt - men det syns jeg skal være greit i en slik type oppgave. Det viktigste er at hovedpoenget med oppgaven kommer klart frem. Alle kropper er bra nok som de er! FORSKJELLER ER POSITIVT!

Min prosess i å gjenskape bildet som var inspirasjonskilden min:



Videre er tanken at jeg maler flere ulike kroppsdeler og får frem de fantastiske ulikhetene hos oss mennesker. Da vil jeg også lettere kunne se hvilke muligheter og utfordringer det kan ligge en slik oppgave for ungdomsskoleelever.

Jeg har i tidligere i en helt annen sammenheng malt et bilde som også kunne vært med i samlingen "Be body positive". Dette bildet viser ikke akkurat til kroppspress, men en heller hvor fantastisk det er at vi ikke alle er helt like:



Enda et bilde jeg har malt, som viser til våre fantastiske forskjeller:





Kommentarer

Populære innlegg