Stofftrykk

Monotrykk: 

Monotrykk er enkel morro. Her trenger du bare tekstilfarge, en tykk plastduk å arbeide oppå, pensel, en boks å blande farge i og selvfølgelig et tøystykke til å trykke motivet på. Jeg eksperimenterte med tekstilfarge og vann og fant at dess mindre vann dess lettere ble det å male et motiv på plasten, for så å trykke stoffbiten over. Med litt vann i malingen ble malingen naturlig nok mer flytende, en kunne dermed lage spennende abstrakte mønster. Når malingen var utvannet boblet den seg og nærmest levde et eget liv på plastduken før jeg la tøystykket over trykket. Det var lurt å bruke godt med tekstilmaling slik at fargen satte seg skikkelig i stoffet. Med for lite maling ble motivet veldig svakt.



Ved å jobbe med monotrykk fikk jeg uendelig mange ideer til kule prosjekt jeg kunne jobbet med, både selv og med elever. Jeg så for meg kule forkler, duker og putetrekk. Det kunne vært stilig å ha mange ulike lapper som syes sammen til ett ferdig produkt. Det som var ekstra kjekt med monotrykk var at det ikke er noe som er galt. Her kan en være kreativ og utforskende og få spennende resultat. 





Når motivet er ferdig trykt, henges det til tørk før så fargen fikseres ved å varmebehandles med et strykejern.


Soltrykk:

For soltrykk trenger du tekstilmaling, plastduk, en beholder til å blande maling i, ca. 2 dl melk, et tøystykke og en god dose tålmodighet. Her blandes malingen med melk før stoffstykket dyppes helt i fargen. Tøystykket skal legges til tørk et sted hvor det får direkte sollys og så plasserer en ulike objekter oppå stoffet for å lage trykk. Melken reagerer med fargen slik at fargen ikke setter seg like godt der hvor det har vært et objekt som har hindret for solen. Merk at det ikke fungerer med gjennomsiktige objekt, som f.eks. glass, da solen vil skinne igjennom. Dette er en spennende måte å trykke på hvor en får overraskende resultater. Det er umulig å vite på forhånd hvordan trykket vil bli, noe som gjør dette veldig spennende. Dette kan passe godt å gjøre med 5. til 7. klasse, vil jeg tro. Det føles nesten som et lite eksperiment. Resultatet kan for eksempel rammes inn. 





Rammelimtrykk:

For å trykke med rammelim trengs denne spesielle limen (som kan bestilles via nett fra Danmark) og en laser-printer. Har du disse to tingene, inkludert noe lyst stoff, er dette både gøy og enkelt å få til. Du printer ut ønsket motiv, tilføyer rikelig med lim på motivsiden av utskriften din, før du så limer den på stoffet. La det tørke i 24 timer, før du fikserer trykket med et strykejern i fem minutter. Deretter legger du trykket i bløt i fem minutter og plukker så av papiret. Det er litt jobb å få av alt papiret, men resultatet blir veldig bra (best om du bruker hvitt stoff). Det er viktig å merke seg at et motiv med tekst må speilvendes før det printes ut. Her er det mye kjekt en kan lage - helt enkelt kan en for eksempel trykke på hvite t-skjorter.

Jeg valgte å lage en tegning av Donald Trump i sketchpad, for å trykke et prøvetrykk som jeg skulle bruke i et videre prosjekt jeg holder på med nå. Resultatet ble ganske bra, men det kan være lurt å smøre trykket med litt vaselin for å forsterke fargene igjen etter at papiret er fjernet og stoffet har tørket helt igjen.








Kommentarer

Populære innlegg