3D- modell i SketchUp



Når jeg har laget modellen av grindbygget jeg tok mål av på Fløyen møtte jeg på en liten utfordring, nemlig at grindbygget var så lite at det ble vanskelig å innrede. Derfor løste jeg dette med å bygge en liten hems hvor det kun er en madrass (dette kan du dessverre ikke se på bildet, men du ser stigen opp til hemsen). 

Type "ferierende":
Grunnet størrelse har jeg innredet grindbygget som en overnattingplass for turgåere langt inne i skogen. Her kan ferierende turister som er glade i friluftsliv og som gjerne har med seg alt de trenger for en langtur, ta seg pause og en overnatting. Hytten har ikke strøm eller toalett, men det kan tenkes at det er en enkel utedo i nærheten. Jeg har lagt inn en lampe, men enten er det en parafinlampe eller det kan være et aggregat som kan startes opp når hytten har gjester. Jeg lagde hytten så pass simpel, både pga. størrelsen og fordi jeg selv liker å gå turer. Fordelen med en slik hytte er at dersom det er dårlig vær, kan du slippe å slå opp telt for en natt og heller sove tørt og godt innendørs, med kun det nødvendigste av inventar i hytten. Bygget gir også mulighet for et tørt sted å tørke frilufts utstyr, dersom en har vært på tur i flere dager i vått vestlandsvær. En annen grunn for valget av simple møbler og design, er at datamaskinen min ikke støttet Sketch Up så godt. Jeg hadde utallige problemer, da programvaren krasjet. Jeg fikk mange feilmeldinger og skjermen svartnet for meg. Dette var utrolig frustrerende, og førte til at jeg måtte starte på nytt flere ganger. Hytten er simpel og ikke estetisk vakker, likevel fikk jeg frem en hytte som kan tenkes å passe inn i en skog. Den er av tre, med heller til taksten og stikker ikke for mye ut i omgivelsene. Fargene som ble valgt var de fargene som var på møblementet fra før, da programvaren fungerte for dårlig til å avansere ytterligere i skifting av farger.

Refleksjon rundt bruk av 3D-program:
Fordelen med å bruke SketchUp er at det er en gratis nettbasert programvare, som gjør den lett å bruke i skolen. Elevene slipper å laste ned og installere en programvare, eller å betale noe for å bruke den. Programvaren er også forholdsvis enkel å bruke, da det er mange ulike verktøy som er lett å håndtere. Selv uten instrukser, kan en lett prøve seg frem og finne løsninger som fungerer - en elev på ungdomstrinnet med middelmådig teknologiforståelse, vil fint finne ut av programmet selv. Det er også enkelt å gi instrukser til elever og vise hvordan funksjonene fungerer, slik at en elev på mellomtrinnet kan lage enkle konstruksjoner. Ulempen med programvaren er derimot at programmet jobber veldig tregt og ofte krasjer. Dette er spesielt et problem  dersom en skal innrede og legge til farger og detaljer som gulv, vinduer og tak. Dess mer detaljert modellen blir, dess dårligere fungerer programvaren. Dette er altså ikke et optimat program for den type oppgave som er blitt gitt i dette tilfellet. Jeg kjente på stor frustrasjon under bruken av dette programmet. Når det blir såpass utfordrende å gi detaljer og innredning til modellen, ødelegger dette både for motivasjon og viljen til å være kreativ, noe som er veldig synd. Hadde jeg skulle gitt en slik oppgave til elever i skolen, tror jeg nok elevene ville følt på samme frustrasjon. Jeg har absolutt troen på at en slik oppgave kan være både inspirerende og gøy for elever å prøve ut, dersom det blir brukt en programvare som fungerer bedre enn SketchUp. Jeg vet at det finner gode programvarer, som muligens er litt mer kompliserte å bruke, men som fungerer bedre til dette. En løsning, dersom dette skal brukes i skolen, kan være å gi elevene en oppgave om å kun lage simple konstruksjoner. Her må oppgaven tilpasses programvaren. Eventuelt kan møbler og detaljer redigeres inn i PIXLR, som er en annen nettbasert programvare for fotoredigering. Her kan en redigere inn andre bilder og dermed innrede for eksempel et rom. 

Refleksjon rundt egen arbeidsprosess: 
I denne oppgaven har jeg møtt mye frustrasjon. Det var kjekt å lage en analog modell av et grindbygg, da dette var mitt første møte med treverkstedet som kunst og håndverk student. Det var derimot vanskelig å ta alle nødvendige mål av det aktuelle grindbygget, uten å drasse med seg en stige opp på Fløyen. Jeg opplevde et godt samarbeid sammen med gruppen min, og vi tok utfordringene vi møtte på veien på strak arm. Både den analoge og den digitale delen av oppgaven, var veldig tidkrevende. Dette var til tider litt demotiverende, men det var veldig tilfredsstillende å bli ferdig. Jeg støtte på noen problemer underveis både i det analoge og det digitale arbeidet, men jeg kom i mål. Grindbygg modellen som ble bygget i tre, krevde nøyaktighet og den digitale modellen krevde mye tålmodighet. Jeg ble ikke helt fornøyd med resultatet av den digitale modellen, da jeg  programvaren (eller datamaskinen min) ikke tålte alle detaljene i innredning og design som jeg ønsket å få med. Det er godt være ferdig!

Kommentarer

Populære innlegg