Film som introduksjon til et tema

I to ulike sammenhenger har vi fått muligheten til å lage en film tiltenkt elever for å introdusere et tema. I prosjektet "skulptur i offentlig rom" skulle vi lage et undervisningsopplegg, hvor en i klassen og jeg valgte å introdusere skulpturer inn i undervisningen ved å snakke om en valgt skulptur (Dansk Pige). Videoen var ment som en "flipped classroom"-film, som elevene skulle se hjemme før gikk løs på et prosjekt med å lage en lignende film selv.

         Her er videoen:

Den andre filmen vi lagde var en film om grindbygg, for å inspirere elever før de går løs på et prosjekt som skulle gå ut på å lage en miniatyr vikinglandsby med modeller av fjøs, langhus og andre uthus konstruert i byggeteknikken de først blir introdusert. En slik type oppgave gir uendelige muligheter, hvor elevene kunne laget en egen film med landsbyen som filmsett. Et landskap med trær, dyr og mennesker kan utformes, og ulike viking klær kan bli laget til menneskemodellene. Videre kan en trekke inn farger og betydningen av ulike farger i forhold til posisjon i samfunnet. Som sagt, her er det mange muligheter. Filmen speiler ikke det tenkte prosjektet, men er ment som en intro før prosjektet blir satt i gang.

          Her er videoen: 

Kommentarer

Populære innlegg