Hakking

Hakking, også kalt tunisisk hekling er en enkel måte å introdusere elever til håndarbeid med garn. Dersom elever ikke har vært borti strikking eller hekling før, kan hakking være et fint sted å begynne. Det er nærmest umulig å miste masker (med mindre en bruke kraft og drar i tråden hardt), noe som gjør dette til en fin introduksjon til arbeid med garn.

Når en skal hakke legger en først opp ønsket antall luftmasker på en heklepinne, før en så går tilbake og henter opp to og to masker og drar tråden igjennom dem. Den aller første masken skal ikke dobbles, altså, dra tråden kun igjennom en maske først, før du fortsetter med to av gangen. Deretter skal du finne stavene (som går på tvers og ligner en stige) og starter på nytt med å legge nye masker som helt i begynnelsen. Dette var utfordrende i starten, da jeg hele tiden så ut til å gjøre noe feil. Ved fjerde forsøk (og litt veiledning) forsto jeg endelig hvordan det skulle gjøres. Når en først hadde fått til teknikken, gikk dette ganske fort.

Jeg hakket en prøvelapp som jeg legger ved her, slik at du kan se hvordan resultatet blir. Jeg valgte å hekle litt løst, da dette så klart går mye fortere.



Kommentarer

Populære innlegg