Strikking

Jeg fikk frisket opp strikke kunnskapene mine da hele klassen min skulle levere en prøvelapp hvor vi la opp masker (ca. 30 stykk) og strikke både rett og vrang. Da vi skulle legge opp maskene fikk vi beskjed om å legge opp på to strikkepinner for at maskene ikke skulle bli så stramme når vi begynte å strikke. Vi måtte lære dette for å kunne lære det videre til fremtidige elever. 

Jeg opplevde at det var mulig å strikke seg til flere masker enn jeg startet med i utgangspunktet. Etter litt øving gikk det derimot bedre, og jeg har i ettertid startet å stikke mitt første selvstrikkede sjal. Jeg regner med at litt kontinuerlig trening er det som skal til for å endelig mestre strikking. Forhåpentligvis har jeg avansert til å stikke mønster før jeg er ferdig utdannet lærer! 

Det er absolutt nyttig å ha litt kunnskaper innen strikking for å kunne hjelpe elevene best mulig, og rette opp i eventuelle feil og gi riktig veiledning. Strikking er en kulturtradisjon som bør bevares. Dessuten er det kjekt å kunne sysle med noe litt fornuftig (og kjekt) mens en slapper av og ser på TV. Strikking er overraskende avhengighetsskapende...




Tips: Strikk med lyse farger når du øver på å strikke/driver opplæring i strikking. Da er det lettere å se eventuelle feil. 

Kommentarer

Populære innlegg